Тема уроку. Безпека на дорозі.

Мета уроку: поглиблювати знання учнів про правила дорожнього руху;

вчити уникати небезпеки на дорозі, визначати напрямок руху транспортних засобів;

розвивати вміння контролювати свою поведінку

Тип уроку: комбінований.

Обладнання:  конверти;  малюнки казкових героїв – Буратіно,  Незнайка, Вовки, Червоної Шапочки; малюнки світлофора та його сигналів;   слайди; мультфільм «Уроки тітоньки Сови. Азбука поведінки на дорозі»;  тести; схеми; весела музика для фізкультхвилинки.              

Хід уроку

I.  Організаційний момент

-         Доброго дня! Приємно бачити вас всіх здоровими, з усміхненими

обличчями. Сподіваюсь, що наше спілкування на уроці буде приємним. Отже давайте побажаємо один одному успіхів, гарного настрою перед тим, як вирушити в мандри стежинкою знань.

-         Сьогодні у нас дуже важливий урок, тому я хочу, щоб ви: (Слайд №1)

         Не просто слухали, а чули.

Не просто дивились, а бачили.

Не просто відповідали, а міркували,

Дружно й плідно працювали.

II. Актуалізація опорних знань.

         1. Робота в парі

         - До нас завітали казкові герої з мультфільмів. Вони просять допомогти їм вивчити правила дорожнього руху. А кому саме необхідна допомога, дізнаємось, коли складемо їх з квадратиків.

         2. Бесіда.

Повторення правил дорожнього руху.

         -  З деякими правилами дорожнього руху ми вже знайомі. Давайте пригадаємо їх.

         - Які ви знаєте правила світлофора?

(Виступ дітей)

Зелений сигнал – дозволяє рух транспортних засобів і пішоходів.

Жовтий сигнал – запобігає про зміну сигналу світлофора і забороняє рух транспортних засобів і пішоходів.

Червоний сигнал – забороняє рух транспортних засобів і пішоходів.

3.  Проведення гри «Світлофор»

- А тепер перевіримо наскільки ви були уважними і пограємо у гру «Світлофор».

(Діти стоять. Ведучий – із трьома кружечками – посередині. Колір кружечків відповідає кольорам світлофора. Діти ходять. Піднятий жовтий кружечок – ходьба уповільнюється, червоний – зупинка, зелений – можна йти.)

4. Продовження бесіди.

- Молодці. Якщо є світлофор, треба керуватися його сигналами. А де саме переходити дорогу?

(На переходах пішохідних).

- Які бувають переходи?

(Наземні, підземні, надземні). (Слайди № 2-4).

- Є вулиці, де немає світлофорів, перехідних переходів. Як же тоді переходити дорогу?

(Спочатку подивитись вліво, а потім вправо чи немає машин і спокійно переходити дорогу).

-         Ще дорогу треба переходити під прямим кутом у місцях, де дорогу

добре видно в обидві боки.

-         А як треба переходити дорогу, якщо туман, ожеледь, опади – тобто

складні дорожні умови?

(Подивитися спочатку вліво, а потім вправо, щоб не було машин і

переходити не поспішаючи).

-         На вулиці вже сутінки, або темний час?

(Треба мати предмети білого кольору, вони відбивають світло фар машини).

-         Молодці. Ми з вами пригадали правила дорожнього руху, які вчили раніше.

III . Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

-         Дорогами України рухаються різноманітні автомобілі. Їх налічується

більше 10 мільйонів. Їдуть вони з великою швидкістю і з невеликими інтервалами та створюють щільні потоки.

     Під колеса автомобілів на наших дорогах потрапляють дорослі та діти. Постраждалі часто нехтують важливими правилами. І наше завдання сьогодні поглибити свої знання про правила пішохідного руху з метою запобігання небезпеки на дорозі.

     Тема уроку «Безпека на дорозі».

IV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

1. Робота з підручником.

- По дорозі завжди дозволяють рухатись машинам і пішоходам. А кого називають «пішоходами»? (Діти читають визначення на с. 78 підручника).

(Слайди 5-8)

-          Кожна людина, коли йде вулицею пішки, є пішоходом, а тому повинна

дотримуватись установленими для пішоходів правил дорожнього руху.

         - Щоб почуватися на вулиці безпечно, потрібно їх знати і виконувати як  водіям, так і пішоходам.

2. Рух уздовж доріг.

- Пішоходи повинні ходити лише тротуарами і пішохідними доріжками,

тримаючись правої сторони.

-         А що означає слово «тротуар»? (Дорога для пішоходів). – Як треба йти

по тротуару? (Спокійно, тримаючись правого боку)

-         Але за містом, в селах тротуарів немає. В такому випадку пішоходи

повинні йти узбіччям з тієї сторони дороги, якою транспорт рухається назустріч. (Слайд №9)

-         Якщо тротуару, пішохідної доріжки чи узбіччя немає, дозволяється йти

краєм проїжджої частини в один ряд назустріч транспорту (Слайд №10)

    V. Осмислення, узагальнення та систематизація знань.

1. Дидактична гра «Допоможи Данилкові»

- Я думаю, що ви запам’ятали як вести себе на дорозі.

         - Зараз потрібна ваша допомога одному хлопчику, який вирушив до школи. І, на мою думку його поведінку не можна назвати безпечною. Аби з ним нічого лихого не сталося, давайте йому допоможемо. Слухайте уважно, я розказуватиму вам історію про Данилка, як тільки ви почуєте, що він робить щось правильно – плескайте в долоні, а якщо неправильно – тупайте ногами, тобто попереджайте його.

Історія про шлях до школи

         Данилко взяв ранець і вирушив до школи. Всі люди йшли по тротуару, він теж. (Діти мають відреагувати оплесками)

         Пішоходи зупинилися, підійшли до проїжджої частини. На невеликій відстані, повільно рухалася вантажівка і Данилко вирішив, що встигне перебігти. (Діти мають відреагувати тупотом ніг).

-         Діти, а чому ви попереджаєте Данилка?

Рухаючись далі Данилко вирішив читати назви на всіх вивісках, які йому зустрінуться. Та йому не дуже це вдавалося, бо він весь час на когось або на щось натикався.

-         Чому так відбувалося?

Часу до початку уроків залишилося мало і Данилко вирішив поспішати. А попереду ще одна дорога. Хлопець стрімко направився до пішохідного переходу. Світлофор привітно всім моргав своїм червоним оком. Данилко оглянув дорогу – машин не було видно. Побіжу, - вирішив хлопець. (Діти мають відреагувати тупотом ніг).

-         А зараз що неправильно робив Данилко?

-         А ось і школа! З вашою допомогою Данилко безпечно добрався до

школи. А могла би статися і біда.

         2. Допомога казковим героям.

         - Діти, наші казкові герої уважно слухали нас. А чи навчились вони виконувати правила дорожнього руху? Що ж, перевіримо.

(Діти виходять до столу і допомагають казковим героям розв’язати дорожні ситуації на малюнках).

VI. Підсумок уроку.

         1. Ось і набігає кінця наш урок. Я пропоную розв’язати тести, щоб ще раз ви перевірили ваші знання , які отримали на уроці.

Тест.

1. Як повинні пішоходи йти тротуаром?

А) дотримуючись лівої сторони;

Б) дотримуючись правої сторони.

2. Яке речення правильне?

         А) «Якщо немає тротуару, треба йти назустріч транспорту по узбіччю»

         Б) «Якщо немає тротуару, треба йти за рухом транспорту по узбіччю»

3. Червоний сигнал світлофора командує пішоходові:

         А) «Стій! Зупинись!»

         Б) «Іди!»

4. Переходь вулицю тоді, коли:

         А) транспорт рухається поблизу;

         Б) коли транспорт дуже далеко або його зовсім немає на дорозі.

         2. Перегляд мультфільму «Уроки тітоньки Сови. Азбука безпеки на дорозі»

         3. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

         - Які враження у вас від сьогоднішнього уроку?

- Що запам’ятали?

- Що сподобалось?

 

- Чого навчились?


ПАМ'ЯТКА З ПОЖЕЖНОЇ БЕЗПЕКИ

Якщо у квартирі або будинку почалася пожежа, необхідно негайно повідомити про це пожежну частину: телефонуй за номером 101 – чітко і ясно назви адресу і місце виникнення пожежі.

ПРАВИЛА ПОЖЕЖНОЇ БЕЗПЕКИ

  • Не грайся із сірниками, запальничками. Стеж, щоб цього не робили твої друзі та молодші від тебе діти.
  • Не влаштовуй сам та з іншими дітьми ігор з вогнем поблизу будівель, гаражів, дровітні, у підвалах, повітках і на горищах будинків.
  • Додержуйся правил пожежної безпеки, коли користуєшся бенгальськими вогнями, хлопавками.
  • Не нагрівай на вогні невідомих предметів, використаних банок із-під фарб, аерозольних балончиків.
  • Після перегляду телепередач завжди вимикай телевізор.
  • Не залишай без догляду електронагрівальні прилади.
  • Додержуйся правил користування газовою плитою. Користуйся нею тоді, коли вдома є дорослі.

 

  • запаморочення;
  • блювота;
  • головний біль;
  • червоний колір обличчя;
  • непритомність.

ПЕРША ДОПОМОГА ПРИ ОТРУЄННІ ЧАДНИМ ГАЗОМ

  • Постраждалого треба винести чи вивести на свіже повітря.
  • Покласти холодний компрес на голову або вмити холодною водою.
  • Якщо дихання слабке, дати понюхати нашатирний спирт, застосувати штучне дихання.
  • Якщо потерпілий перебуває в непритомному стані, треба терміново покликати лікаря.
  • Коли потерпілий опритомнів, його необхідно покласти в ліжко, розтерти тіло, покласти грілку до ніг, напоїти міцним чаєм або кавою.

ПЕРША ДОПОМОГА ПРИ ОПІКАХ

  • Негайно підставити обпечене місце під струмінь холодної води на 15 – 20 хв. Можна прикласти холодні примочки, загорнутий у чистий поліетиленовий мішечок лід.
  • підсушити місце опіку чистою тканиною – бинтом, лляним рушником.
  • Якщо опік легкий, то це місце можна не перев'язувати.
  • Якщо пухирі великі й наповнені рідиною, обов'язково треба прикласти суху чисту серветку і закріпити її.
  • Не можна проколювати пухирі, щоб не занести інфекції.
  • Уражене місце можна змастити протиопіковими засобами.
  • Обов'язково звернутися до лікаря.

УВАГА! КАТЕГОРИЧНО ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ!

На виконання вимог чинного законодавства з пожежної безпеки у навчальних закладах категорично забороняється:

  • надавати в оренду навчальні приміщення, навчально-виховні та спальні корпуси, будинки для використання їх як складських або виробничих приміщень категорій А, Б та В;
  • розміщувати людей у приміщеннях, а також на поверхах (у будинках), не забезпечених двома евакуаційними виходами;
  • зберігати бензин, гас та інші ЛЗР та ГР, балони з киснем та іншими газами у непридатних для цього приміщеннях;
  • проводити вогневі (зокрема зварювальні) та інші пожежонебезпечні роботи за наявності у приміщеннях людей;
  • використовувати електроплитки, кип’ятильники, електрочайники, праски тільки у необладнаних для цього приміщеннях;
  • застосовувати для освітлення свічки, гасові лампи і ліхтарі.

Перед початком навчального року усі заклади та установи мають бути оглянуті відповідними комісіями, зокрема, щодо відповідності їх вимогам пожежної безпеки. Результати огляду оформлюються актом готовності навчального закладу до нового навчального року відповідної форми.

Знання правил пожежної безпеки та дотримання протипожежного режиму у навчальних закладах є запорукою безпечної життєдіяльності дітей та педагогів.

Учні початкових класів повинні вміти:

  • визначити «гарячі точки» або вогнища пожежі;
  • вміти вибратися з палаючого чи задимленого приміщення;
  • вміти покликати на допомогу дорослих;
  • вміти викликати пожежну бригаду (правильно назвати адресу, свої координати і контакти).

Для старшокласників також проводяться тематичні класні години, зустрічі з працівниками пожежної частини та МНС. Рекомендується провести уроки у формі орієнтування по план-схеми евакуації при пожежі.

Комплексний підхід до проблеми дозволить дати дітям фундаментальні знання і вміння вести себе в складній ситуації, а також знати правила, які попередять виникнення пожежі.

Старшокласник повинен вміти:

  • визначити «гарячі точки» або вогнища виникнення пожежі навколо будинку або в будинку;
  • допомогти членам сім’ї вибратися з палаючого чи задимленого приміщення;
  • вміти розробити план домашньої евакуації у разі пожежі;
  • знати і вміти застосовувати на практиці основні дії з гасіння пожеж одягу та лікування опіків;
  • знати і вміти застосовувати на практиці, як підготуватися до сезону лісових пожеж.

В Україні щорічно виникає близько 45 тис. пожеж, внаслідок яких гине понад 3,5 тис. чоловік, серед яких більше 100 дітей, отримують травми близько 1500 чоловік. Вогнем знищуються десятки тисяч будівель, понад 1000 одиниць техніки, гине більше 1000 голів худоби. Основна кількість пожеж (80%) - виникає в житловому секторі.

Головними причинами пожеж є:

-       необережне поводження з вогнем;

-       порушення правил монтажу та експлуатації електричного обладнання;

-       порушення правил монтажу та експлуатації приладів опалення;

-       порушення правил користування газовими та гасовими приладами

-       дитячі пустощі з вогнем та пожежонебезпечними приладами..

Від останньої причини щороку виникає близько 2,5 тис. пожеж.