https://osvita.ua/school/68928/

Методичні рекомендації щодо організації роботи з обдарованими дітьми

 

 

Учитись важко, а учить ще важче,

                                                                                Але не мусиш зупинятись ти,

                                                                            Як дітям віддаси усе найкраще,

                                                                                То й сам сягнеш нової висоти.

П. Сингаївський

Розбудова державності в Україні зумовила нові тенденції в розвитку освіти. З'явилася нагальна потреба суспільства у творчих, діяльних, обдарованих, інтелектуально, творчо і духовно розвинених громадянах.

Кожна дитина по-своєму неповторна. Вона приходить у цей світ, щоб творити своє життя, знайти себе: хтось здібний до музики, образотворчого мистецтва, художньої праці, хтось до математики, хтось пише вірші, оповідання. Скільки дітей - стільки й здібностей, які залежать від психолого-фізіологічних особливостей людини, соціального оточення, сім'ї та школи.

У результаті досліджень науковцями виділено такі характерні особливості обдарованих дітей:

*      часто "перескакують" через послідовні етапи свого розвитку;

*      у них чудова пам'ять, яка базується на ранньому мовленні;

*      рано починають класифікувати інформацію, що надходить до них;

*      із задоволенням захоплюються колекціонуванням, при цьому їхня мета - не приведення колекції в ідеальний порядок, а її реорганізація, систематизація на нових підставах;

*      мають великий словниковий запас, із задоволенням читають словники чи енциклопедії, придумують нові слова і поняття;

*      можуть займатися кількома справами одразу, наприклад, стежити за декількома подіями, що відбуваються навколо них;

*      дуже допитливі, активно досліджують навколишній світ і не терплять жодних обмежень своїх досліджень;

*      можуть тривалий час концентрувати свою увагу на одній справі, вони буквально "занурюються" у своє заняття, якщо воно їм цікаве;

*      мають розвинене почуття гумору;

*      постійно намагаються вирішувати проблеми, які їм поки що не під силу;

*      відрізняються різноманітністю інтересів, що породжує схильність починати кілька справ одночасно;

*      часто роздратовують ровесників звичкою поправляти інших і вважають себе такими, що завжди мають рацію;

*      їм бракує емоційного балансу, вони часто нетерплячі та поривчасті.

Н.С. Лейтес виділяє три категорії обдарованих дітей: учні з ранньою розумовою реалізацією; учні з прискореним розумовим розвитком; учні з окремими ознаками нестандартних здібностей.

Розвиток творчих здібностей слід розпочинати з ранніх років, використовуючи наявний нахил дитини до праці, саме цей нахил, на думку Н. Лейтеса, є дитячої обдарованості.

Для оцінки соціального розвитку дитини, творчих здібностей, інтелекту практичні психологи повинні використовувати різні психодіагностичні методи, що доповнюються відомостями батьків, даними спостережень за дитиною.

Існує багато методик, які допомагають пізнати творчу, обдаровану дитину з креативністю її мислення.

Зокрема:

*      Методика Векслера допоможе визначити рівень інтелектуальних здібностей.

*      Методика Кетелла допоможе оцінити інтелектуальні можливості дитини.

*      Методика Айзенка допоможе визначити рівень інтелекту.

*      Методика "Неіснуюча тварина" допоможе визначити, наскільки в дитини розвинена творча уява, оригінальність мислення, емоційний стан.

*      Методика "Прогресивні матриці Равена" допоможе визначити рівень аналітико- синтетичних умінь.

*      Анкета з визначення здібностей учнів за методикою американських вчених Хаана і Кафа допоможе визначити на основі співставлення з інтересами одноліток особливості спрямованості даної особистості.

Виявлення обдарованих і талановитих дітей - це тривалий процес. Обдарована дитина сама собі допоможе, якщо вчитель творчий, а навчальний процес цікавий, різнобічний, результативний.

Як же розвивати творчі здібності молодших школярів?

"Учень... це не посудина, яку потрібно наповнити, а факел, якщо треба  запалити" К.Д. Ушинський

*      Підхоплювати думки учнів, оцінюючи їх зразу, підкреслюючи їх оригінальність, важливість, інтерес до нового.

*      Стимулювати і підтримувати ініціативу учнів, самостійність.

*      Створювати проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, прогнозування, уяви.

*      Розвивати критичне сприйняття дійсності.

*      Вчити доводити починання до логічного завершення.

* Надавати можливість виконувати більше навчальних завдань з обов'язковим підвищенням їх складності (при цьому має бути витриманий оптимальний обсяг додаткової роботи, щоб уникнути перевантаження).

*      Використовувати творчу діяльність вихованців при проведенні різних видів масових заходів, відкритих занять, свят.

*      Під час опрацювання програмового матеріалу залучати до творчої пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань, створювати розвиваючі ситуації.

*      Активно залучати до участі в районних, обласних, Всеукраїнських конкурсах,

змаганнях, виставках

*       Впливати особистим прикладом.

* Пам'ятати, що "своєчасно знайти, виховати й розвинути задатки і здібності у своїх вихованців, своєчасно розпізнати в кожному його покликання - це завдання стає тепер найголовнішим у системі навчально-виховного процесу" (В.О. Сухомлинський).

Мета навчання учнів 1-4 класів - забезпечити умови для інтелектуального, соціального, морального і фізичного розвитку учнів, виховання громадянина-патріота, а також забезпечити базову освіту та підготовку до успішного навчання в школі II та III ступенів.

Удосконалити навчально-виховний процес, роботу з обдарованими дітьми, дати їм ґрунтовні, міцні знання, озброїти їх практичним розумінням основ наук допомагають:

*      олімпіади з базових дисциплін;  

*      олімпіади з творчого мислення;

*      олімпіади з кмітливості та логічного мислення;

*      конкурси;

*      конкурси знавців математики та логічного мислення;

*      інтелектуальні ігри: "Ланцюжок", "Так чи Ні", "КВК", "Ерудит", "Поле чудес", "Брейн-ринг", "Перший мільйон", "Щасливий випадок", "Бізнес", "Інтелектуальний хокей", "Вікторина", Рольова гра", Дотепник", "Що? Де? Коли?", "Колесо фортуни", "О, щасливчик", "Зоряний час", "LG-Еврика", "Найрозумніший"...

Елементи змагань, що містяться в іграх, сприяють розвитку здібностей творчого мислення, залучають учнів до активного життя. Розв'язуючи ребуси, кросворди, учні поступово починають складати власні головоломки, що сприяє розвиткові пам'яті, уваги, кмітливості, учні вчаться:

-   самостійно працювати з літературою;

-   аналізувати та систематизувати отримані дані;

-   робити висновки.

Отже, при плануванні роботи з обдарованими дітьми можна порекомендувати такий перелік орієнтованих заходів:

1.    Створення інформаційного банку даних обдарованих дітей із різних напрямів діяльності.

2.    Систематизація матеріалів періодичних видань із проблеми дитячої обдарованості.

3. Проведення проблемно-тематичних семінарів із метою систематичного підвищення майстерності вчителів, які працюють з обдарованими дітьми.

4. Створення авторських програм та методичних розробок, спрямованих на виявлення та розвиток обдарованих дітей молодшого шкільного віку.

5.    Організація постійно діючого консультпункту для вчителів початкових класів із залученням науковців, лікарів, психологів, методистів районних (міських) відділів освіти.

6. Залучення до роботи з обдарованими дітьми вчителів, які мають педагогічні звання "вчитель-методист", "старший вчитель".

7.   Створення банку педагогічного досвіду щодо роботи з обдарованими дітьми.

8.  Організація і проведення шкільних, районних (міських), олімпіад із базових дисциплін / українська мова, читання, математика, образотворче мистецтво, з курсу "Я і Україна"/.

9.    Формування груп для індивідуального сумісного навчання обдарованих дітей на базі однієї паралелі (3-4 кл.) з урахуванням рівня здібностей та сфери обдарованості, запитів кожної дитини.

10.Підготовка до друку матеріалів із досвіду роботи, рекомендацій учителів, які працюють з обдарованими дітьми.

11.   Організація та проведення творчих звітів педагогів за результатами роботи з обдарованими дітьми на індивідуальних заняттях, гуртках, студіях.

12.    Забезпечення до участі обдарованих дітей у міських, районних, обласних творчих конкурсах.

13.  Здійснення моніторингу стану здоров'я обдарованих дітей.

14. Розробка системи матеріального та морального заохочення обдарованих учнів та вчителів, які працюють з ними.

15.    Розгляд питань організації роботи з обдарованими дітьми та визначення подальших напрямів роботи на засіданнях шкільних, районних методичних об'єднань учителів, педагогічних радах, нарадах при директору.

                                             Література

 

1.     Анджейчак А. Психолого-педагогічні умови формування творчої особистості дитини в освітньо-виховних закладах // Обдарована дитина. - 2000. - №5. - С.8-13.

2.   Балл Г.О. Про визначальні характеристики здібностей і принципи їх врахування у навчально-виховній роботі // Психологія. - К.: Дніпро, 1992. - Вип.32.

3.   Барко В., Панок В., Лазаревський С. Психолого-педагогічна діагностика творчого потенціалу особистості учня в навально-виховному процесі: Методичні рекомендації. - Тернопіль, 2000. - 85 с.

4.    Барко В., Тютюнников А. Як визначити творчі здібності дитини? - К., 19991. - С.79.

5.  Волобуєва Т.Б. Розвиток творчої компетентності школярів // Управління школою. -Харків, 2005. - 110с.

6.     Голуб Т. Виховуємо обдарованих дітей (Батьківський катехізис, або Закони розумно-організованого сімейного виховання школярів) // Завуч. - 2004. - №22. - С.47- 53.

7.    Інтелектуальні ігри в початковій школі // У поряд. Ю.Є. Бардакова. - X.: Вид. група "Основа", 2005. - 192 с.

8.     Універсальні інтелектуальні ігри. Педагогічна академія пані Софії. // Упоряд. Ю.Є. Баракова. - X.: Вид. Група "Основа", 2005. - 32 с.

9.   Серапулова Є. Виховання обдарованої дитини // Початкова школа. - 2000. - №2. - С.3-5.

10.   Сігітов О. Навчання і виховання обдарованих дітей // Початкова школа. - 1993. - №10.

11.     Теличко Н.В. Американський досвід роботи з обдарованими дітьми можна використати в Україні // Обдарована дитина. - 2005. - №10. - С.27-35.

12.   Хохліна О. Методика формування загальних інтелектуальних здібностей дитини // Практична психологія і соціальна робота. - 2000. - №6. - С.23-25; №7. - С.31-35.

13.   Чернишова Д. Організація роботи з обдарованими учнями // Обдарована дитина. - 2001. - №7. - С.4-7.

 

 

 

Виявлення обдарованих дітей

Виявлення, розпізнавання великих можливостей розвитку дитини в майбутньому є важливою проблемою педагогічних працівників. Існує багато методик, які допомагають пізнати творчу, обдаровану дитину з креативністю її мислення. Зокрема:

       "Анкета з визначення здібностей учнів" за методикою американських вчених Хаана і Кафа. Дана анкета допоможе визначити на основі співставлення з інтересами однолітків особливості спрямованості характеру даної особистості.

         Методика "Неіснуюча тварина" допоможе визначити, наскільки в дитини розвинена творча уява, оригінальність мислення, емоційний стан.

   Методика "Віддалені асоціації" невербальна модифікація тесту А. Медніка виявить оригінальність і гнучкість мислення, уміння перекомбінувати дані елементи в нові комбінації.

  Методика "Прогресивні матриці Равена" допоможе визначити рівень аналітико-синтетичних умінь.

   Тест "Не проґав вундеркінда!" допоможе батькам виявити та розвинути приховані здібності та задатки дитини.

               Методика Векслера допоможе визначити рівень інтелектуальних здібностей.

              Методика Кетелла допоможе оцінити інтелектуальні можливості дитини.

             Методика Айзенка допоможе визначити рівень інтелекту.

   Методика "Особливості творчої уяви" (В.Ф.Маценко) допоможе виявити рівень словесно-логічного мислення.

 

 

Анкета

щодо визначення здібностей учнів

(за методикою американських вчених Хаана і Кафа)

І. Інтелектуальні здібності

1.  Учень засвоює нові знання, швидко і легко все схоплює.

2.   Має почуття здорового глузду і використовує знання в практичних повсякденних ситуаціях.

3.   Добре міркує, не плутається в думках. Добре вловлює зв'язок між подіями, між причиною і наслідком.

4.      Швидко запам'ятовує прочитане або почуте, не витрачає багато часу на повторення того, що потрібно запам'ятати.

5.   Знає багато про такі події, про які його однолітки не знають, не здогадуються.

6.        Має великий запас слів, легко користується новими словами, вільно висловлюється.

7.    Любить читати нові книги, які читають не однолітки, а діти, старші на рік чи два, дорослі.

8.  Вирішує розумові задачі, що потребують розумових зусиль.

9.   Задає дуже багато запитань.

10.  Випереджає однолітків у навчанні на рік чи два.

11.  Оригінально мислить і пропонує нестандартні відповіді, рішення.

12.     Дуже спостережливий, добре сприймає інформацію, швидко реагує на все нове.

II. Художні здібності

1.  У своїх малюнках зображує різнотипні типи предметів, ситуації, людей.

2.   Серйозно ставиться до творів мистецтва, замислюється і стає дуже серйозним, коли чує нову музику, бачить гарну картину.

3.       Оригінальний у виборі сюжету (робить незвичайні композиції з квітів, малюнків, марок тощо).

4.    Завжди готовий використати будь-який матеріал для виготовлення іграшок, картин, малюнків тощо.

5.   У вільний час багато малює, створює композиції, що мають художнє значення (наприклад, прикраси для дому).

6.  Використовує малюнок або ліплення, щоб висловити свої почуття і настрій.

7. Цікавиться творами мистецтва. Може дати власну оцінку й намагається відтворити те, що йому сподобалося.

8.    Любить працювати з пластиліном і глиною, клеєм, щоб відтворювати речі в трьох вимірах.

III. Музичний талант

1.  Добре відчуває ритм і мелодію. Прислуховується до них.

2.   Добре співає.

3.   У гру на інструменті, у пісню чи танець вкладає багато енергії та почуттів.

4.   Любить музичні записи, прагне піти на концерт або туди, де можна послухати музику.

5.   Любить співати разом з іншими, щоб виходило злагоджено й добре.

6.   У співі або музиці виявляє власні почуття і стан.

IV. Здібності до занять науковою працею

1.  Після занять любить читати науково-популярні книги та журнали.

2.   Не впадає у відчай, коли його задуми та проекти не підгримують вчителі або батьки.

3.   Намагається зрозуміти причини й сенс подій.

4.   Проводить багато часу над створенням проектів, конструюванням.

5.  Любить обговорювати наукові події, винаходи, часто задумується над цим.

V.Літературна обдарованість

1.       Може вільно побудувати розповіді, починаючи від зав'язки сюжету й закінчуючи розв'язкою конфлікту.

2.   Придумує щось нове й незвичайне, коли розповідає про що-небудь знайомим.

3.  При розповіді виділяє головне, найхарактерніше.

4.      Розповідаючи про щось, вміє дотримуватися одного сюжету, не втрачає головної думки.

5.   Любить писати оповідання та вірші.

6.     Своїх героїв в оповіданнях зображує майстерно, передає почуття, настрій, характер.

7.   Вибирає для своїх оповідань ті слова, які добре передають емоції, почуття.

VI.            Артистичний талант

1.  Легко входить у роль іншої людини, персонажа тощо,

2.  Цікавиться акторською грою.

3.   Виразно змінює тональність голосу, коли зображує героїв.

4.       Розуміє та вміє передати конфлікти, ситуації, може розіграти будь-яку драматичну сцену.

5.   Передає почуття через міміку, жести, рухи.

6.    Прагне викликати емоційну реакцію в інших людей, коли про що-небудь із захопленням розповідає.

7.  Дуже легко драматизує, передає почуття, емоційні переживання.

VII. Технічні здібності

1.  Добре вміє майструвати, займатися різними ремеслами.

2.   У світ його уподобань входить конструювання машин, приладів, моделей.

3.  Може читати нескладні креслення механізмів, використовувати старі деталі для створення нових виробів, іграшок, приладів.

4.   Визначає причини несправності приладів.

5.  Любить робити креслення механізмів.

6.   Читає журнали та статті про машини, механізми.

VIII.      Здібності до спорту

1.  Енергійний, потребує якомога більше фізичних рухів, щоб бути щасливим.

2.   Любить брати участь у спортивних іграх і змаганнях.

3.   Постійно досягає успіхів у якомусь виді спортивної гри.

4.   Бігає швидше за інших.

 

Основні напрямки виховання обдарованих дітей

1.   Формування особистості. Виховання творчої особистості, здатної до діяльності в новій економічній ситуації, розвиток її обдарувань, талантів.

2.  Розвиток інтелекту. Розвиток пам'яті, мислення, спостережливості, уяви, уважності. Продовження розумової діяльності за межами заданої ситуації.

3. Розвиток творчості. Здатність продукувати нові ідеї, гіпотези, знаходити нетрадиційні способи вирішення проблемних задач, виявляти при цьому оригінальність, винахідливість.

4.   Виховання духовності, загальнолюдської моралі. Ідеї добра, правди, краси, справедливості, совісті, людської гідності, патріотизму, любові, інших доброчинностей.

 

 

 

 

«Шкільні» типи обдарованих дітей

 

 

1.     "Найкращий" учень. Всі його люблять, робить те, що йому кажуть і як. Любить подобатись.

2.   "Бунтівник". Сперечається, з ним важко спілкуватися. Часто виникають у нього фрустрації - стан емоційно-вольового напруження, коли щось загрожує досягненню мети.

3. "Підпільник". Знає, що за обдарованість не платять, а навпаки - вимагають, тому прагне не вистрибувати і бути "як всі".

4.    "Втікач". Випадає із шкільної системи, не може пристосуватися до вимог школи, вчителів.

5.     "Двобічний". Відстає чи має вади (фізичні). Його бачать як слабкого, не помічають обдарованості.

6.    "Цілеспрямований". Незалежний, знає собі ціну, знає, що хоче.

 

У кожного з цих типів власний стиль поведінки, свої потреби, свій емоційно- вольовий статус. Ось чому до кожного має бути індивідуальний підхід як у школі, позашкільному закладі, так і в сім'ї.

 

 

 

            Як відноситись до обдарованої дитини

 

 

Поради вчителю

1.        Учитель не повинен вихваляти кращого учня. Не потрібно вирізняти обдаровану дитину за індивідуальні успіхи, краще заохотити спільні заняття з іншими дітьми .

2.   Учителеві не варто приділяти багато уваги навчанню з елементами змагання. Обдарована дитина частіше від інших ставатиме переможцем, що може викликати неприязнь до неї інших учнів .

3.    Учитель не повинен робити з обдарованої дитини "вундеркінда". Недоречне акцентування на її винятковості породжує роздратованість, ревнощі друзів, однокласників. Інша крайність - зловмисне прилюдне приниження унікальних здібностей - звичайно, неприпустима.

4.  Учителеві необхідно пам'ятати, що в більшості випадків обдаровані діти погано сприймають суворо регламентовані заняття, що повторюються.

 

 

Перелік орієнтовних заходів щодо планування роботи з обдарованими дітьми

 

1.    Створити інформаційні банки даних "Обдарованість".

2. Взяти участь в обласному конкурсі авторських програм та методичних розробок, спрямованих на виявлення та розвиток обдарованих дітей.

3.    Розробити систему адресної підтримки обдарованих дітей, які є переможцями всеукраїнських олімпіад, конкурсів, турнірів.

4.    Систематизація матеріалів періодичних видань з проблеми дитячої обдарованості.

5. Проведення проблемних та навчальних семінарів з метою систематичного підвищення майстерності вчителів, які працюють з обдарованими дітьми.

6.    Удосконалення структури учнівських наукових товариств.

7.    Організація відкритого захисту власних проектів із організації роботи з обдарованими дітьми

8.    Проведення учнівських науково-практичних конференції, конкурсів.

9.    Організація і проведення предметних олімпіад.

10.  Розробка авторських програм спецкурсів у системі факультативних занять із врахуванням індивідуальних здібностей обдарованих дітей.

11.    Формування груп для сумісного навчання обдарованих дітей на базі однієї паралелі.

12.   Підготовка до друку методичних вказівок, розроблених вчителями, які працюють з обдарованими дітьми в системі факультативних занять.

13. Організація і проведення творчих звітів за результатами роботи факультативів, предметних гуртків, студій.

14.  Введення нових розвивальних курсів.

15.  Здійснення моніторингу стану здоров'я обдарованих дітей.

16.  Організація постійно діючого семінару для класних керівників "Обдаровані діти в умовах масової школи" із залученням лікаря, психолога, спеціалістів управління освіти.

17. Забезпечення участі обдарованих дітей у міських, районних, республіканських конкурсах різного напряму.

18.  Удосконалення діяльності шкільного театру.

19. Розробка системи діагностики рівня професійної компетенції вчителів, які працюють з обдарованими дітьми

20.     Розробка системи стимулювання вчителів, які працюють з обдарованими дітьми.

21.   Забезпечення психолого-педагогічної допомоги батькам обдарованих дітей.

22.   Організація роботи з виявлення професійних нахилів обдарованих дітей - учнів 9-их класів.

23.    Обговорення проблем організації роботи з обдарованими дітьми і визначення подальших перспектив на педраді (засіданні науково-методичної ради, засіданнях методичних об'єднань.

24.     Розробка пам'яток, алгоритмів для обдарованих дітей, методик самостійної дослідницької діяльності.

25.Створення в навчальних кабінетах картотеки матеріалів підвищеного рівня складності.

26.Оформлення стенду "Організація роботи з обдарованими дітьми":

  психолого-педагогічні основи змісту роботи з обдарованими дітьми;

     що таке обдарованість;

     інформаційний бюлетень про новинки психолого- педагогічної літератури з даної проблеми;

  перспективи роботи з обдарованими дітьми.

27.Організація творчих звітів учителів, які працюють з обдарованими дітьми за напрямами:

  гуманітарним;

  фізико-математичним;

  природничо-науковим;

  художньо-естетичним.

28.Організація семінару для молодих спеціалістів, які працюють з обдарованими дітьми.

29.Ознайомлення педагогічних колективів з міською і районною програмами "Обдарована дитина".

 

 

Аспекти психолого-педагогічної характеристики

обдарованої дитини

1.  Психофізіологічний аспект:

*     фізичний розвиток;

*    здоров'я;

*     тип нервової системи;

*     рухомість нервових процесів;

*     загальний розумовий розвиток.

2.   Пізнавальний аспект:

*     інтелектуальне сприйняття;

*     концентрація уваги:

а) самостійність мислення;

б) спритність, швидкість міркувань;

в) вдумливість, ґрунтовність осмислення;

г) критичність та гнучкість мислення;

д) узагальненість мислення;

е) швидкість та міцність засвоєння знань;

є) володіння операціями, прийомами розумової діяльності (аналіз, синтез, узагальнення, систематизація, класифікація, абстрагування);

*     інтелектуально-творчі якості мислення:

а) креативність;

б) інтуїція,

в) творче уявлення;

г) дивергентність;

д) оригінальність;

е) асоціативність;

є) інтелектуальна активність.

3.   Мотиваційний аспект:

*     потреба в самоактуалізації;

*     необхідність у творчості;

*     інтелектуальна необхідність;

*     пізнавальна спрямованість:

*     мотив досягнення;

*     потреба в лідерстві.

4.   Аспект стосунків:

*     спеціальні здібності;

*     незалежність особистості;

*     вольові якості;

*     комунікативні якості;

*     організаційні якості;

*     якості вихованості.

5. Взаємодія у сім'ї, матеріально-побутові умови.

 

 

 

Критерії обдарованості

Обдарованими можна вважати дітей, якщо вони:

1.  Часто "перескакують" через послідовні етапи свого розвитку.

2.   У них чудова пам'ять, яка базується на ранньому мовленні.

3.       Рано починають класифікувати і диференціювати інформацію, що надходить до них.

4.    Із задоволенням захоплюються колекціонуванням, при цьому їхня мета - не приведення колекції в ідеальний і досить постійний порядок, а реорганізація, систематизація її на нових підставах.

5.    Мають великий словниковий запас. Із задоволенням читають словники та енциклопедії, придумують нові слова і поняття.

6.     Можуть займатися кількома справами відразу, наприклад, стежити за двома чи більше подіями, що відбуваються навколо них.

7.    Дуже допитливі, активно досліджують навколишній світ і не терплять ніяких обмежень своїх досліджень.

8.   У ранньому віці здатні простежувати причинно-наслідкові зв'язки, робити правильні висновки.

9.   Можуть тривалий час концентрувати свою увагу на одній справі, вони буквально "занурюються" в своє заняття, якщо воно їм цікаве.

10.Мають сильно розвинуте почуття гумору.

11.  Постійно намагаються вирішувати проблеми, які їм поки що не під силу.

12.  Відзначаються різноманітністю інтересів, що породжує схильність починати кілька справ одночасно.

13.   Часто роздратовують ровесників звичкою поправляти інших і вважають себе такими, що завжди мають рацію.

14.  їм бракує емоційного балансу, вони часто нетерплячі та поривчасті.

 

 

Обдарованість - це набір здібностей, здатність до видатних досягнень у будь-якій соціально значущій сфері людської діяльності.

(Н.Лейтес)

* * *

Обдарованість - системно-особистісне утворення, зумовлене природними особливостями організму людини (сенсорні, моторні, інтелектуальні компоненти високої енергетичності). Обдарованість складається з високого рівня інтелекту, творчих здібностей і мотиваційного компонента.

(О.Кульчицька)

* * *

Обдарованими є ті учні, які, за оцінкою професіоналів, внаслідок значних здібностей володіють потенціалом до високих досягнень.

(Держеідділ освіти США)

* * *

Обдарованість - підвищений рівень розвитку однієї чи декількох здібностей людини, на основі яких виникає можливість досягти високих результатів у соціально значимих видах діяльності.

(В.Панов, А.Матюіикін)

Не * *

Обдарованість - це системна, така, що розвивається протягом життя якість психіки, яка визначає можливість досягнення людиною більш високих (незвичайних) результатів у одному чи декількох видах діяльності порівняно з іншими людьми.

(Д.Богоявленська, В.Шадриков)

* * *

Обдарованість - завжди унікальна, тому марно шукати універсальні ознаки обдарованих дітей.

(Р. Стернберг)

* * *

Обдарованість є наслідком розвитку вроджених задатків під дією як внутрішніх, суб'єктивних, так і зовнішніх, стосовно особистості, соціальних чинників.

(О. Музика)

* * *

Розумово обдаровані діти - це діти, які різко виділяються із середовища ровесників високим розумовим розвитком, який є наслідком як природних задатків, так і сприятливих умов виховання.

(Ю.Гільбух)

* * *

Здібність - це такі індивідуально-психологічні особливості людини, які сприяють успішному виконанню нею тієї чи іншої діяльності й не зводяться тільки до знань, умінь та навичок, які вона має.

(Психологічний словник)

* * *

Немає необдарованнх дітей - є дорослі, які не займаються розвитком дитини, адже будь-яка здібність потребує розвитку.

(І. Мороз)

Що таке «обдарованість?»

(Калейдоскоп тлумачень)

* * *

Обдарований - який має великі природні здібності; здібний, талановитий. Здібність - природний нахил до чого-небудь; обдарування; талант.

(Великий тлумачний словник сучасної української мови, 2002р.)

Обдарованість - комплекс задатків і здібностей, які за сприятливих умов дозволяють потенційно досягти значних успіхів у певному виді діяльності (чи діяльностей) порівняно з іншими людьми.

(Л.Липова)

Обдарованість - якісно своєрідне сполучення здібностей, від якого залежить імовірність більшого чи меншого успіху під час виконання тієї чи іншої діяльності.

(Б. Тєплов)

И* Ф

Обдарованість - специфічне поєднання здібностей високого рівня, а також інтересів, потреб, що дозволяє виконувати певну діяльність на якісно високому рівні, відмінному від умовного "середнього рівня".

(Б. Чижевський)

* * *

Обдарованість - поєднання трьох компонентів: мотивації, орієнтованої на виконання завдання; видатних розумових здібностей і креативності.

(Дж.Рензуллі)

Обдарованість - це не лише своєрідне поєднання здібностей людини, а ще й сукупність її особистісних характеристик.

(Л. Слободянюк)

* * *

Обдарованість - високий рівень розвитку загальних і спеціальних здібностей.

(В. Чудновський, В.Юркевич)

Обдарованими ми вважаємо наших дітей і підлітків, рівень інтелекта яких і мотивація, що склалася, дозволяє їм досягти в майбутньому високих професійних і творчих досягнень.

(Т.Хромова)

Цс «$« з{е

Обдарованими називають тих, хто показує гарні результати або високий рівень здібностей в одній чи декількох галузях діяльності: загальні інтелектуальні здібності, академічні здібності, продуктивне мислення, здібності до лідерства, художні й артистичні здібності, психомоторні здібності.

(МануелаДа Сільва)

* * *

Обдарованість - це працелюбство.

 

(Н.Лейтес)

Анкета для вчителів

       1.  Які форми самоосвіти, підвищення кваліфікації є для Вас найбільш ефективним?

2. Яку педагогічну, психологічну і методичну літературу Ви читаєте?

                        а) систематично

                        б) періодично

     3. Чи використовуєте Ви досвід вчителів своєї гімназії?

     4. До кого із вчителів гімназії  Ви звертаєтесь за порадою і з яких питань?

     5. Кого із вчителів своєї гімназії Ви назвали б майстром-педагогом?

     6. Які проблеми навчання і виховання школярів вас найбільше хвилюють ?

      7. Що найкраще виходить у Вас при проведенні уроків?

      8. Що найкраще виходить у Вас при проведенні виховної роботи?

      9. Які труднощі у вашій роботі і чим Ви їх пояснюєте?

     10. Чи бувають у вашій роботі складні ситуації? У чому вони полягають?

     11. Виховання яких рис в особі школяра створюють Вам найбільші труднощі?

     12. Що не задовольняє вас у роботі?

     13. У чому Ви вбачаєте найбільший прояв формалізму в роботі гімназії, вчителя?

     14. Як позбавитись від формалізму в роботі вчителя?

     15. Чи є у Вас проблеми:

                        а) у взаєминах з колегами по роботі

                        б) у спілкуванні з учнями

                        в) у спілкуванні з батьками

     16. Які знання Ви б хотіли поповнити:

                        а) шляхом самоосвіти

                        б) у методоб”єднаннях

                        в) на курсах перепідготовки

17.Чи задоволені Ви своєю роботою? Якщо так, то напишіть, що приваблює Вас    у роботі вчителя?

     18. Як покращити роботу педколективу?

 

     19. Якби Вам знову прийшлось вибирати професію, чи обрали б Ви професію    вчителя?    

Як  похвалити  дитину

1  Ти  зараз  на правильному  шляху.

2  Пречудово!

3  У  тебе  це вийшло.

4  Правильно.

5  Це  добре.

6  Супер!

7  Я  пишаюся тим,  як ти працював.

8  Ти  робиш  це  дуже  добре.

9  Це  набагато  краще.

10  Гарна  робота.

11  Я  щаслива  за  цю  роботу.

12  Ти  робиш  гарну  роботу.

13  Мої  вітання!

14  Це  те , що  треба!

15  Ти  близький  до істини.

16  Я  знаю,  що ти можеш  це  зробити.

17  Зараз  ти  це  зрозумів.

18  Нарешті!

19  Ти  швидко  вчишся.

20  Працюючи  так,  ти  досягнеш  багато  чого.

21  Я не  зуміла  б  зробити краще.

22  Це  правильний  шлях.

23  З  кожним  днем у тебе виходить краще.

24  Це  спосіб!

25  Ти  нічого  не  прогаяв.

26  Так  тримати!

27  Надзвичайно!

28  Прекрасно!

29  Це  найкраще!

30  Остаточно!

31  Сенсаційно!

32  Тепер  нічого  тебе  не  зупинить!

33  Відмінно!

34  Це  була  першокласна  робота!

35  Чудово!

36  Ще  краще!

37  Твій  мозок попрацював  на  славу.

38  Ти  досягнеш  успіхів.

39  Це  видатний  винахід!

40  Фантастика!

41  Здорово!

42  Це  чудова  робота!

43  Ти  робиш  це  красиво!

44  Як  ти  багато  зробив!

45  Розумник!

46  Ти  дійсно  це  покращив!

47  Прегарно!

48  Ти  правий!

49  Вітаю!

50  Тримати  досягнене!

51  Ти  зробив  це вчасно!

52  Мені подобається  хід  твоїх  думок.

53  Я пишаюся  тобою.

54  Дуже приємно вчити  таких  розумних  дітей.

55  Велика  тобі подяка.

56  Я  ніколи не  бачила  нічого  кращого.

57  Твоя  робота  мені  принесла  багато  радості.

58  Молодчина!

59  Повний  порядок!

60  Серйозний  прорив!

61  Ось  цього я  ще  не  бачила.

62  Ти  неперевершений  сьогодні.

63  Це  вже успіх.

64  Це  твоя перемога.

65  Тепер  ти  відчуваєш свої можливості.

66  Ти справжній майстер.

67  Щиросердно  рада  за  тебе.

68  Не  можу  виразити.

69  Грандіозно.

70  Я вірю в тебе, у  тебе  завжди виходитиме  не гірше.

КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ

Верховна Рада України

http://portal.rada.gov.ua/rada/control/uk/index

Міністерство Освіти і науки, молоді та спорту України

http://mon.gov.ua

Сайт "Фотошоп Майстер"

http://photoshop-master.ru/

Сайт творчих вчителів

http://www.it-n.ru

Сайт Андрія Морковіна (веб дизайн)

http://www.sdelaysite.com

Фестиваль педагогічних ідей

http://festival.1september.ru/

Сайт творчих вчителів Росії

http://www.it-n.ru/

Освітнє співтовариство "Відкритий клас""

http://www.openclass.ru/

Фестиваль педагогічних ідей

http://festival.1september.ru/

Безплатний конструктор сайтів

http://www.ucoz.ru

Електронний підручник для учнів з ІКТ

http://learn4you.ru/Course/FrontPage+2003/